Latviešu
Valoda: Latviešu
Latviešu
Valoda: Latviešu

Madonas un Nīderlandes draugi-īpašā starptautiskā izstādē

Datums: 26.02.2019 16:24
40 skatījumi
No 2019.gada 9.marta- 14.aprīlim ielūdzam Jūs uz īpašu izstādi, kura ir tapusi sadarbībā ar Madonas novada pašvaldību, Madonas novadpētniecības un mākslas muzeju un Nīderlandes pārstāvi Eriks Roršs (Erik Rörsch).
    Madonā viņa darbība saistās ar projektu izstrādes idejām,  Eriks Latvijā ir piedalījies vairākos baseinu realizēšanas projektos. Neņemot vērā profesionālo darbību, viņš ir kaislīgs mākslas entuziasts un atbalstītājs, tādēļ, pēc vairāk kā gadu ilgas plānošanas, ar pozitīvām emocijām pie mums uz Madonu ir atvedis izstādi ar septiņu mākslinieku darbiem no Nīderlandes. Tie ir pieredzējuši mākslinieki:  sietspiedes tehnikas profesionāle Irisa de Leuva(Iris de Leeuw),  tekstilrakstu un grafitti meistars Robs Valterss (Rob Walters), akvareļu meistare  Maljorkā dzīvojošā Miriela Ten Kate (Muriel Ten Cate), rokas leļļu autore Asja Shalekampa (Asja Schalekamp), keramiķis Pieters Pauptits (Pieter Pauptit), mākslas terapeite Doroteja Pauptita (Dorothé Pauptit) un metāla dizaineris Diks Kompīrs (Dik Kompier). Izstādes dalībnieku pulku papildinās Madonas māksliniece Danute Vēze ar akvareļiem.
    Izstādē būs kontrastu un krāsainības kombinācijas, kurās savijas klasiskā māksla ar moderno. Tajā būs gan gleznas, gan akvareļi, gan keramika un īpašas lelles, izceļot katra mākslinieka rokrakstu.
    Māksliniece Irisa de Leuva (Iris de Leew) ir vienu no slavenākajiem māksliniekiem Nīderlandē, kura veido darbus dažādās tehnikās. Viņa uzsāka pati savu sietspiedes studiju un bija vienīgā sieviete visā Nīderlandē (1967 - 1975), kura projektēja un izgatavoja plakātus studentu opozīcijai. Papildus sietspiedes tehnikai, ir veidojusi arī dažādus citus darbus, atšķirīgos mākslas stilos un tehnikās. Māksliniece drukā, glezno, raksta, strādā ar 3D objektiem u.c. 2014.gadā apguva arī grāmatu iesiešanas tehnikas. Viņas darbi ir pārdoti visā pasaulē, un trīs no kolekcijām nesen iegādājās Rijksmuseum Amsterdam (Nīderlandes Nacionālais mākslas muzejs). No 2010. līdz 2017.gadam viņa dibināja un vadīja Freedomhouse-Art (Brīvības māja – māksla) – izglītojošu organizāciju  par drukāšanas mākslu un cilvēktiesībām. Mākslinieces platforma: https://www.flickr.com/photos/freedomhouseart/4808984090/in/photostream/lightbox/; https://www.stedelijk.nl/nl/digdeeper/speespakken and https://www.rijksmuseum.nl/en/collection/NG-2013-1-2.
    Asja Olga Shalekampa - 1960.gadā kopā ar vecākiem pārcēlusies uz Spāniju, Maljorku. 1974-1976 kā praktikante  bijusi “papier mâché” rokas leļļu darbnīcā, kam sekoja dalība dažādās bērnu izrādēs teātra trupā "S'estornell" (Maljorka). 1993: Tiek dibināts uzņēmums “TORNASSOL”: Stāsti ar rokas lellēm. Kopš dibināšanas gada līdz šim brīdim veido vairākas izrādes Tomasolā, Maljrokā un Katalonijā. No 1986-2000.gadam veidojusi darbnīcas  bērniem un pieaugušajiem lupatu leļļu un rotaļlietu veidošanā. Deviņdesmito gadu vidū ieguva teātra izglītību, ko 2006.gadā papildināja mācoties klaunu  kursos. Piedalās izstādēs un dažādos amatniecības tirdziņos Maljorkā un “Tornassol” izrādē starptautiskajā rokas leļļu festivālā Maljorkā. Kopš 2002.gada ir  amatnieku biedŗības ”Islas Baleares” (Carnet de maestro artesano) locekle un kopš 2009.gada amatnieku biedrības locekle Katalonijā(Carta de artesana de la generalitat de Catalunya). 2015.gadā izdevusi grāmatu bērniem  Terasā, Katalonijā izdevniecībā "La cuqueta que es va enamorar del arc de Sant Marti" un vairākas bezmaksas elektroniskās grāmatas bērniem, kuras var aplūkot: http://www.digiboeken.org/onze-boeken/spaanse-kinderboeken.html.
    Miriela Hess Ten Kate - Dzimusi 1933.gadā Džakartā, Indonēzijā. Kopš 1960.gada dzīvo Maljorkā, Spānijā.  Labi pazīstama holandiešu-indonēziešu māksliniece, kura darbojas vairāk kā 50 gadus. Piedalījusies izstādēs daudzās vietās. Studējusi Arnhemas un Rietvelda Akadēmijā Amsterdamā. Pēc tam studējusi Minesotas Universitātē. Bijusi precēta ar Jean A.Schalekamp-slavenu tulkotāju, rakstnieku un žurnālistu, kurš tulko spāņu, holandiešu, angļu un maljorkāņu valodās. Viņas dēls Fabiāns arī ir labi pazīstams mākslinieks, dzīvo Maljorkā. Personālizstādes ir veidotas kopš 1968.gada. Piedalījusies pat vairākās izstādēs gada laikā un darbu izstādes tiek ik gadu veidotas Maljorkā un Nīderlandes muzejos. Darbi ir izrādīti arī Barselonā, Alikantē, Tilburgā, Hemstedā, Amsterdamā, Baleru salās un Bulgārijā.  Mākslinieces darbu platforma: http://jeanschalekamp.com/muriel-ten-cate/schilderijen.html.
    Robs Valterss - 1989.gadā ieguvis mākslas maģistra grādu ir daudz ceļojis pa pasauli, gūstot iespaidus. Ilgstoši dzīvojis Ņujorkā un 1977.gadā ieguvis augstu novērtējumu un Gouda mākslas balvu. Pašlaik  ir tapešu, paklāju, apģērba dizaineris, kurš brīvajā laikā glezno un veido foto/video  mākslu. Viņa vīzija ir vienmēr virzīties jaunos virzienos. Turklāt  izmantojot dažādus plašsaziņas līdzekļus, lai saprastu savu domāšanas un pieredzes pasauli, ieskaitot fotoattēlu rediģēšanu un video rediģēšanu. Izveidojis vairākas video projekcijas dažādiem festivāliem. Gleznošanu viņš uztver ka tā  joprojām ir aizraujošs meklējums, lai sakārtotu toņus un otas: “Ir jauki, ka neviens no jebkad sasniegtajiem rezultātiem nenodrošina skaidrību. Kā vienmēr veidojas mijiedarbība starp līniju, krāsu, telpu, formām, materiāliem un izmēriem. Radot gan vilšanos, gan arī daudz apmierinātības un mijiedarbības.”   Strādā un dzīvo kā mākslinieks un skolotājs Leidenā, kopā ar savu sievu un diviem bērniem. Mākslinieka platforma: http://www.robwalters.nl/.
    Diks Kompīrs dzimis 1937.gadā Hēmstede, pēc vidusskolas beigšanas ieguvis pedagoģisko izglītību. Apguvis specializētus kursus pedagoģijā un trīsdimensionālajā dizainā Amsterdamas Tēlotājmākslas akadēmijā un Hāgas Brīvajā akadēmijā. Divus gadus strādājis par pamatskolas skolotāju līdz sācis strādāt vidusskolā. Ir bijis valdes loceklis vairākās mākslas un izglītības komisijās Nīderlandē. Paralēli studējis maģistrantūrā Amsterdamas Tēlotājmākslas akadēmijā un Hāgas Brīvajā akadēmijā.  Mākslinieku apbur ūdens: “Mainīgās viļņu un šļakatu kustības, saules gaismas un mākoņu atspulgs, reakcija uz apkārtējo vidi vai noteiktu objektu atstājošās sekas, kuģa stabilizācijas dēlis vai akmeņi. Medijs, ar kuru no jauna atklāt savu apkārtni atspulgā. Nemitīga jaunā un citādā pasaule, kas valdzina un kurai nepieciešams pastāvīgs pieredzējums.”
    Domājot, kā atspoguļot šo visu telpiskā darbā, tādi materiāli kā māls, koks vai tekstils nebija piemērota izvēle. Metālam ir priekšrocības, kuras nepiemīt citiem materiāliem: spīdums un mirdzums, kas rodas slīpējot un pulējot. Turklāt, ir iespējams ‘’iesaldēt’’ kustību tieši tā, kāda tā ir. Griešanas, zāģēšanas un slīpēšanas rezultātā ir radīti darbi, kuri atspoguļo ūdens rotaļīgumu. No cieta metāla līdz kustībai.
    Mākslinieka darbi ir izstādīti izstādēs daudzās izstādēs Reinsburgā, Enshedē, Zeistā, Zvamerdāma, Hāgā, Oegstgeest: Galerie In Stock , Warmond: galerie Het Oude Raadhuis, Zoeterwoude: Galerie Kolff, Nieuwkoop: ‘t Regthuis u.c.
    Doroteja Pauptita ir apdāvināta māksliniece un mākslas terapeite. Viņai svarīgs ir mākslas veidošanas process. Rezultāts nav svarīgākais, galvenais ir veids, kā rada un kā materiāls, krāsas un formas ietekmē radītāju.
    Šai izstādei viņa ir izveidojusi divus lielus darbus, iedvesmojoties no divām labi zināmām tipiskajām holandiešu gleznām, kuras ir izstādītas Amsterdamas Nacionālajā mākslas muzejā (Rjiksmuseum). Viņa ir radījusī savu versiju par slaveno mākslinieku darbiem:  1894.gada Georg Hendrik Breitnera darbu “Meitene baltajā naktskreklā” un 1660.gada Vērmēra gleznu ”Piena lējēja” - tajās attēlojot savu meitu un dēlu.
    Uz izstādi atvesta tipiska veclaicīga galda spēle 'Ganzenbord'. Pilsētas nosaukums, kurā dzīvo māksliniece, ir Gūsa (Goes) un šī zoss ir daļa no pilsētas ģerboņa. Tādēļ spēli veidojot ir atainota pilsētas zoss un labi zināmas vietas pilsētā:  “Esiet laipni aicināti izmēģināt šo spēli un uzmest kauliņus!”-aicina pati Doroteja.
    Pīters Pauptits (1933-2018), ieguvis pedagoģisko izglītību vizuālajā dizainā Roterdamā (Nuts Academy), Amersfortas Vizuālajā dizaina akadēmijā. Savas skolotāja karjeras laikā, lai iegūtu jaunas zināšanas un prasmes, mācījies Hāgas brīvajā akadēmijā, Nīderlandē. Pīters nolēma specializēties keramikā, tāpēc ka viņa pirmais skolotājs Amersfortā Laurens van der Špūls (Laurens van der Spoel), kritizēja viņa pirmo keramikas projektu. Laurens iemācīja Pīteram glazūras veidošanas pamatus. Lielākā daļa Pītera darbu ir veidota no baltā veidošanas māla, tādēļ ka glazūra ir vislabāk saredzama uz baltā māla. Lai panāktu īpašu efektu darbos, viņš samaisīja kopā dažādu krāsu mālus. Pīters galvenokārt strādāja konstruktīvā stilā. Vispirms viņš parasti izrullēja māla plāksnes, dažas tikai atstātas tādas, kādas tās bija, citas – ieliektas. Pēc tam dažādās daļas tika savienotas ar māla maisījumu. Pēc tam, kad darbs bija izžuvis, to cepa krāsni, kur tas pārtapa par keramiku vai māla trauku. Viņš izmantoja savas iepriekš iejauktas glazūras, lai papildinātu objekta formu vai bagātinātu darba izskatu.  Pītera darbi tika radīti, iedvesmojoties no arhitektūras elementiem, ģeometriskām, zivs un cilvēka figūrām. Viņa mērķis bija nevis attēlot realitāti, bet radīt jaunas formas. Viņa projekti bija aplūkojami izstādēs Zutervūdē, Reinsburgā, Varmondā, Nordveikerhūtā un Ugstgēstā. Pīters bija Ugstgēstas mākslinieku asociācijas Instock biedrs; viņa objekti bija bieži izstādīti viņu mākslas galerijā.  Pītera darbiem raksturīgas viņa tehniskās dotības, izkopta forma, glazūra, kas papildina darbu, kā arī viņa nebeidzamā humora izjūta.
    Danute Vēze - beigusi Rīgas Lietišķās mākslas koledžu un Rēzeknes augstskolu, ir arī mākslas pedagogs Jāņa Simsona Madonas mākslas skolā un muzejpedagoģisko programmu vadītāja Madonas novadpētniecības un mākslas muzejā. Viņa ir pozitīva un daudzpusīga māksliniece, kurai patīk eksperimentēt un atklāt sevi dažādos mākslas virzienos-akvareļos, tekstilmākslā, suvenīru veidošanā: “Katrs mākslinieks sapratīs šādu starpstāvokli sevī, kad jūti, ka kaut kas „gruzd” - tā ir idejas dzimšana, idejas iznēsāšana sevī, ilgais domāšanas process - kā, kādā veidā, ko pieņemt, ko atmest... Tad klāt nāk „gruzdēšana” par gala rezultātu - vai ir izdevies, ko vēl paspēt, kā eksponēt un tamlīdzīgi”. Izstādē Danutes Vēzes ziedu, dabas akvareļi ir viņas personiskais un izteikti sievišķais, galu galā arī latviskais minimālisms - maigs, smalks un dabas vērojumos gūts. Arī Danutes darbos, kuri pirmajā uzmetienā šķiet abstrakti, ir samanāmas Latvijas ainavas un sētas pamatkompozīciju ritmi un laukumi.   Mākslinieces radītie darbi ir bijuši vairākās izstādēs Latvijā un atrodas arī privātkolekcijās. Mākslinieces talants izpaužas radot un veidojot īpašas piespraudes un “tauriņus” no koku zariņiem, kurus var aplūkot platformā: https://twigs-pins-and-bow-ties.com/.
    Aicinām uz izstādes atvēršanu 9.martā plkst. 14:00 Madonas novadpētniecības un mākslas muzeja izstāžu zālēs Skolas ielā 10a, Madonā. Izstādes ietvaros 8.martā un 9.martā izstāžu zālēs norisināsies praktiskās darbnīcas Irisas de Leu(Iris de Leeuw) vadībā (ar tulkojumu latviski). Aicinām jebkuru interesentu-gan mazu, gan lielu piedalīties bezmaksas darbnīcās.  Darbnīcu laikiem sekojiet informācijai muzeja mājas lapā www.madonasmuzejs.lv vai https://www.facebook.com/muzejsmadona/.
Elīna KRUPKO mākslas nodaļas vadītāja